Pressklipp scen  

1999-2008

Från "Prins Korv Under Taket" - Restaurang Prinsen resp. Globen 1999

"Tina är en fullvärdig medlem. Spelar, sjunger, agerar. Hon står stark bredvid sina mer rutinerade roare.
Tina Ahlin är fortfarande en uppenbarelse som spelar munspel som Toots Thielemans. Hennes parodi på operasångerskor som ska sjunga jazz är underbar. Vilket genombrott."
-Jens Peterson, Aftonbladet

"Vem är bäst - Tina Ahlin, en multibegåvad dam som är tredje person i revyn. Flera melodier är skrivna av Tina Ahlin, som är denna lilla revys stora överraskning. Hon har kraftfull utstrålning och smittande scenglädje, hanterar flera instrument, sjunger vad som helst, spelar sketch med bett i repliken"
-Anders Björkman, Expressen

"Vi gillar den komiska och musikaliska begåvningen hos Tina Ahlin."
-Lars Lindström, Expressen



Från Lorry-revyn 2001

"Den här revyn är tjejernas show. Musikaliska Tina Ahlin sjunger ljuvt. Damerna är tyngst i denna revy."
-Anders Björkman, Expressen

"Tina Ahlin sjunger mellan numren - genommusikaliska sorbéer mellan rätterna."
-Lars Ring, Svenska Dagbladet

"Tina Ahlin är en duktig musiker och sångerska."
-Leif Zern, Dagens Nyheter

"Tina Ahlin, musikaliskt ankare med utstrålning."
-Karsten Thurfjell, Kulturnytt, Sveriges Radio

"Nya medlemmen Tina Ahlin tillför en del genom sin musikalitet."
-Björn Stenberg, Uppsala Nya Tidning

"Lyfter gör däremot de musikaliska inslagen. Och de är många. En sjätte medlem av Lorry, den mångsidige Tina Ahlin som sjunger, spelar piano, munspel och dragspel med en himla fart."
-Stefan Eklund, Borås Tidning

"Tina Ahlin pryder sin plats som doa med Endre och Reuter, och som solist. Hon ger oss bla. En visa om den döende Östersjön, så vemodigt vacker att tankarna drar åt Hasse och Tage."
-Eva Redvall, Sydsvenskan

"I ett känsligt pianodragspelsnummer sjunger Tina Ahlin betagande om vattnet i Östersjön. Hon bidrar med en jazzton a´ la Monica Zetterlund och bjuder faktiskt också på ett munspelssolo som förde mina tankar till Toots Thielemans."
-Börje Gunnarson, ÖC

"Tina Ahlin spelar en betydande roll med sina musikaliska inslag. När Tina står i rampljuset finns det tid för återhämtning av alla skrattanfall och istället sjunka in i en känsla av vällust av toner."
-Jonas Karlsson, Katrineholmskuriren

"Just Tina Ahlin är en alldeles förträfflig sångerska, speciellt i några ballader. Tina Ahlin visar sig vara en hejare på munspel, keyboard och dragspel förutom de rent sångliga."
-Patrik Uhlman, Ekuriren








Från revyn Pang på pudeln med Viba Femba, 2003

"Tina Ahlins musikaliska allsidighet kände jag till förut, men även den komiska sidan får blomma ut ordentligt. Till ex. är hennes operasångerska suveränt rolig. Hon kan konsten att bjuda på sig själv."
-Björn Stenberg, Upsala Nya Tidning

"Tack vare Tina Ahlins superbt medvetna konststycke att elegant sjung rent och falskt om vartannat. En operaparodi med henne i centrum hör till det mer lyckade denna kväll."
-Marcus Boldemann, Dagens Nyheter

"Tina Ahlin har en härlig scennärvaro, behärskar en mängd instrument och har förmågan att få folk att skratta. När Tina Ahlin står långt fram på scenen är showen som bäst, Hon gör en härlig operadiva i Maria Lundqvist-stil, en träffande Robert Wells-sketch och framför eget material med en självklarhet som imponerar."
-Johannes Borggård, Ergo



Från Dalhalla-konsert med Linda Lampenius och Olsen Brothers, juli 2004

"Den här gången framstod Tina Ahlin som en charmerande entertainer vid pianot. Hon spelar och sjunger låtar som knappast någon hört talas om. Som till exempel "Från Ett sammanträde" med text av Hasse Alfredson, "När jag låser mitt sommarhus" och ett par dagboksmelodier. Men lyckas ändå göra materialet intressant.
Dessutom gjorde hon en härlig presentation av Linda Lampenius. Tina Ahlin lär vi snart få höra mera av. Varför inte i Dalhalla nästa sommar? Då har hon en ny platta tillsammans med systern Lotta Ahlin."
-Roland Pettersson Dalademokraten

"Tina "så ska det låta" Ahlin öppnade med Bluesette (Bedårande sommarvals), med sin säkra jazzstämma.
Hennes övriga repertoar bestod av egna kompositioner och tolkningar, många med texter av Hasse Alfredsson. Ofta med ljuv harmonisk melankoli och med stillsamma bossanova-rytmer och suggestiv femtakt. Mycket njutbart.
Tina Ahlin fungerade också som konferencier under kvällen, vilket hon gjorde mycket bra. Att berätta vitsar och roliga poänger i Dalhalla är en konstart i sig. Publikkontakten är inte den mest intima, och publikens skratt låter inte mer än ett svagt mummel, då ljudet försvinner rakt upp i luften. Men Tina klarar trots detta att upprätthålla en gemytlig närvaro på scen."
- Henrik Sjögren Mora tidning



Och här ifrån konserten med Hörnefors manskör, 2005 Tina Ahlin gjorde succé;

TINA AHLIN OCH HÖRNEFORS MANSKÖR
HörneforsgårdenOM MAN SKA använda det engelska uttrycket "Succé pyramidal" måste det bli om Tina Ahlins och Hörnefors Manskörs konsert i samband med invigningen av 2nya2 Hörneforsgården i lördags kväll. Tina Ahlin lade nästan bokstavligen publiken för sina fötter men så är hon också artist ut i fingerspetsarna. Hon spelar piano med verklig ackuratess, sjunger fint med litet av Monica Zetterlund-sound och är dessutom en ren virtuos på munspel. Och hennes utstrålning gav omedelbart god publikkontakt.
Henry Lövbom



Pressklipp album



Recensioner för "Sommarkort"
TITEL: Sommarkort
BOLAG: Swewave musicARTIST/GRUPP: Tina Ahlin

En flygel, ett kromatiskt munspel och ett knippe svenska sommarsånger.
Det var allt Tina Ahlin behövde i våras för att nu kunna bjuda på en mycket finstämd instrumental och mycket somrig skiva. De vokala insatserna krävs inte i alla lägen. Man hör Jussi Björling inne i skallen i alla fall i Till havs, likaväl som man spökhöra Taube i Inbjudan till Bohuslän eller barnkören i Sommarpsalm och Den blomstertid nu kommer..
Men även om det dessutom finns ett par sånger av Olle Adolphson så bjuder Tina Ahlin på en serie mycket lovvärda val av sommarsånger som inte utsatts för någon förgörande slitage.
Som Peter R Ericssons Sommarkort, som i Monica Dominiques Tillägnan och som i Tina Ahlins egna låtar Sång till Orrnäs och Ett långt farväl.
Jag tror att både Toots Thielemanns och Stevie Wonder skulle göra gemensam sak med mig och lyfta på hatten.
Torsten Braf - Eskilstunskuriren

Tina Ahlin
Sommarkort
Swewave music

Tina Ahlin kan mer än att ersätta Robert Wells i TV. Men att det skulle komma en skiva som den här överraskar. Tina har inspirerats av Bill Evans och Toots Thielemans och gjort några svenska sommarsånger på ett annorlunda sätt med flygel och kromatiskt munspel och inget mer. Det räcker till och blir över när det gäller att föra fram en svensk sommarstämning.
Här finns inte sommarhurtigheten och inte heller sommarsmörigheten. Genreetiketten är likgiltig. Jag har satt jazz och tänker då mest på att Tina Ahlin kan gå in i den 2standard2 som Jan Johansson satte upp med Jazz på svenska, och jazzversioner som till exempel Stan Getz gjorde av svenska låtar.
Tina Ahlin bjuder på svensk sommar utan blomsterkrans, sill, nubbe och hurtig gitarrtrubadur. Det är naturen, ljuset, stämningen som hyllas i sparsmakade arrangemang. Har ni förstått? Inte? Alltså: Det låter djävligt bra, typ. Det här är svensk vemodigt blå sommar. Den som är för kort, liksom den här skivan.
I morgon hörs Tina Ahlin som sommarpratare i radions P1, kanske bjuds det ett smakprov från skivan.
LENNART GÖTESSON dalademokratenTina Ahlin hälsar den svenska sommaren välkommen med ett vackert album där hon ensam vid flygeln och med ett kromatiskt munspel gör sina egna tolkningar av klassiska svenska sommarlåtar. Från den bedövande vackra inledningen med Den blomstertid nu kommer fortsätter hon i de 13 spåren med fem egna låtar och resten inlånade alster. Sommarkort [Swewave Music/NEG/BAM] är den första utgivningen på etiketten Swewave Music, ett bolag ägt av Lotta Ahlin, Tommy Lydell och Stefan Lendenius som har flera utgivningar på gång framöver.
Musikindustrin MI



Från egna skivan "Det går bra ändå" - release 2002

"Allt är utsökt, rätt och ytterst musikaliskt. Ur munspelet förmår hon vinna all den blå längtan och elegans som bara detta instrument äger. 2Intelligenta, tidskänsliga och sparsmakade arrangemang."
-Björn Linell, Dagens nyheter

"Det här är en liten guldgruva där varje avlyssning belönas med nya fynd - guldkorn i form av musikaliska arrangemang signerade Tina Ahlin. Uppbackad av ständigt nya, överraskande rytmer och musikarrangemang blir varje melodi till en spännande upptäcktsfärd - en platta som berör."
-Ann-Louise Blixt, Helsingborgs Dagblad

"Men spår efter spår faller på plats och vinner sin naturlighet. Inte minst för att hon själv är en sådan mångsidig och nyanserad sångerska. Ahlin är en sällsynt bred musiker"
-Alexander Agrell, Sydsvenska Dagbladet

"Tina Ahlin har lyckats prestera ett fullständigt album på alla sätt. Min rekommendation att lyssna på denna platta, du blir trygg, får en smula mer insikt om att livet går bra ändå."
-Daniel Åkerlind, Propeller Musiclink

"Porlande vackert, somrigt och betagande. Tina Ahlin vill vi definitivt höra mer av på egen hand."
-Dennis Andersson, Barometern, Oskarshamnstidningen

"Mjukt, harmoniskt och välspelat. Vem som helst kan finna tröst i vårvinterslasket när de hör Det går bra ändå."
-Lina Nyberg, Corren

"När Tina Ahlin spelar munspel upphör världen en stund, hon gör det SÅ bra med sådan känsla och sådan kraft att man blir stum av beundran. Hon sjunger vackert också förstås, Zetterlundskt ibland."
-Annika Sundbaum-Melin, Lovesearch

"Hon spelar piano som om hon ville ta plats på Jan Johanssons rygg och hon spelar munspel inte alls olikt Toots Thielemans. Omnia vincit amore låter som en ouvertyr till något riktigt stort, Fantastiskt!"
-Torsten Braaf, Eskilstunakuriren

"Visar på en artist med mera känsla för konstnärlig uppriktighet än iskalla kalkyler om upplagesiffror."
-Bertil Danielsson, Nya Ludvika tidning

"Musikaliskt är det här en upplevelse vars virtuositet svävar i den högre skolan. Det finns en Miles Davies - nerv under ytan i några av låtarna. Effekten är lika fängslande och udda personlig som i Stina Nordensrtams excentriska ljudvärlds. Tinas absolut underbara munspelsslingor. Iimponerande hantverk instrumentellt och hantverksmässigt."
-Bengt - Ola Mattson, Östersundsposten

"Ibland lämnar musiken ett mörkt gränsland och går in i ett modernt ljudlandskap, suggestivt och spännande, vilket stundtals på minner lite grann om de musikaliska målningar som Davis Sylvian skapar. Hon har visat på särart framför att gå den breda vägen mot folklighet."
-Lars Andersson, Norra Västerbotten

"Här finns glimtar av andra kryddor, kärvhet, uppror och allt det där som gör at vi förstår det vackra i livet. Rent och klart och utan krusiduller, men rätt ifrån hjärtat."
-Jan Westerlund, Västerbottens - kuriren






12 sånger av Allan Edwall 2008

Musik att bli glad till i vårens tid. Varenda ord, varenda ton andas Allan Edwall och man blir bara så glad över att det finns svenska artister som förstår att förvalta den här fantastiska visskatten. Stefan Sundström (som gästar på skivan) gjorde stor lycka med sin platta för sex år sen och jag tror också vi kommer att tala länge om Tina Ahlins tolkningar. Men skillnaden är stor. Stefan fokuserade mer på Edwalls politiska uttryck medan Tina valt en mer romantisk framtoning.
Jag njuter i fulla drag av Tina och Allan. Och en nalkande svensk sommar. För mig var det här en överraskande kombination. Jag får lite Merit Hemmingsson-feeling. Det här får bli en av mina vårfavoriter lagom till första mötet med grillen.
Per-Roger Carlsson



CCCC Tina Ahlin: 12 sånger av Allan Edwall National/Bonnieramigo

Skivbolaget National vårdar, dyrkar och sprider det unika visarvet efter Allan Edwall.
National gav ut en fet kulturlåda med alla Edwalls kvalitetssäkrade inspelningar. Lät Stefan Sundström göra ett eget spelar Allan-album och nu är det Tina Ahlins tur.
Hon mjuksjunger bredvid sitt blåsorgsna munspel och lägger en ömt känslosam filt över den frusna svenska melankolins mästarlåtar.

Som styv musiker och mäktig arrangör blandar hon både fräcka och känsliga instrumentkläder och väljer bort det mesta av originalinspelningarnas folkmusikton.
Lars Åbom, Corren



TINA AHLIN
”12 sånger av Allan Edwall”
4 4 4 4

klassiker? Här har Tina Ahlin gjort ett album, som kan bli en klassiker. Allan Edwalls texter är i och för sig suveräna och Tina har valt ett knippe av hans mer romantiska låtar, några inte ens inspelade av Allan själv.
Tina sjunger med stor emotionell närvaro och behandlar och varierar sin varma röst helt i samklang med melodiernas olika karaktär. Suveränt. Arrangemang och orkestrering har Tina också svarat för och själv spelar hon bortåt dussinet olika instrument, bland annat munspel, där hon utvecklats till en ren virtuos. I låten ”Du och jag” med dess tänkvärda text sjunger Tina duett med Stefan Sundström, ett lyckat grepp.
Henry Löwbom, Västerbottenskuriren

 
 
 
 


 
 

Tina kommer att vara högtidsvärd för Valborg, Nationaldagen och Midsommar i SVT.
:: Valborg i SVT
:: Nationaldagen i SVT
:: Midsommar i SVT
 
 
2010
Musikern Tina Ahlin, kocken Fredric Andersson och partypimparen Isabelle Halling hjälper fem kända svenska artister att fixa en sommarfest.
Foto: Carl-Johan Söder/SVT
:: Mer info
 
 
2009 - 2010
Tina samarbetar med jämna mellanrum med SVT:s "Gokväll".
4 säsonger hittills har det blivit - och intervjuer med runt 50 artister av vitt skilda slag: Robert Broberg, Salem Al Fakir, Tomas Di Leva, Stefan Sundström, Lill Lindfors, Hasse Alfredson, Loa Falkman och många fler!
:: Till programsiten
 
Tina är programledare för Tinas Trädgård och har tillsammans med en redaktion på TITAN TELEVISION skapat en rolig, charmig och inspirerande tv-serie.
:: Läs mer
 
 
Tina är också Östersjöambassadör tillsammans med Tomas Di Leva
:: Läs mer
 
 
Tina samarbetar med:
 
 
Träffa Tina på: